Strategic advise: Nieuwsbriefblunders deel 11: plaatjes in de bijlage

Je komt ze vaak tegen; nieuwsbrieven die beginnen met je te laten scrollen door een centimeters lange lijst van nietszeggende plaatjestitels. Ik hoef er bijna niet bij te zeggen dat dat niet gunstig is als je graag gelezen wilt worden, toch? En wie vindt dit nou aantrekkelijk?

Nieuwsbriefblunders deel 11: berg met plaatjes in de bijlage
(De lijst met plaatjes in de nieuwsbrief van Surf2Music. Screendump.)

Inhoudelijk heb ik ook wel wat kritiek op deze nieuwsbrief. Want elke keer opnieuw openen deze jongens met roddels uit de sterrenwereld. En dat interesseert mij, als muziekliefhebber (en geen story lezer) eerlijk gezegd totáál niet. Wél leuk (op deze screendump niet te zien) is een overzicht van populaire albums en hits. Ook het ‘album van de week’ en lijstje van ‘aanbevolen albums’ is niet verkeerd.

De site is een bezoekje waard

Ondanks de kleine missertjes in de nieuwsbrief wil ik bij Surf2Music nog wat langer stilstaan. Want deze site heeft online wel dégelijk een aantal leuke dingen te bieden. Achter de inlog zitten veel services, maar ook voor incidentele bezoekers is veel leuks te vinden. Hilarisch is de mogelijkheid om muziek op een trefwoord te zoeken (en vervolgens het woord in zowel een lijst van tracks, artiesten als albums terug te vinden) en bijzonder slim is de recent uitgebrachte Shuffle Box waarin je, bijvoorbeeld, kunt aangeven uit welke periode je muziek wilt horen.

Je gaat gegarandeerd een bepaalde artiest nog ‘ns op zoeken (en het werkt heel stimulerend om vervolgens dus te gaan kopen, want je vindt bijna natuurlijk een hit die je ‘altijd al had willen hebben’). Slimme marketing waar ik wel degelijk respect voor heb. Zo mag ik het graag zien!