Strategic advise: Nieuwsbriefblunders deel 15: ongevraagde aanmelding

Wanneer je je aanmeldt voor een e-nieuwsbrief, krijg je tegenwoordig na het invulformulier en de bevestiging van je aanmelding vaak een mailtje om je aanmelding nogmaals te confirmeren: de dubble opt-in.

Kortgeleden ontving ik zo’n mailtje:

Nieuwsbriefblunders deel 15: ongevraagde aanmelding
(Stiekem aangemeld, screendump. Klik om te vergroten.)

Hoewel ik me vaak aan- en afmeld bij allerlei bronnen weet ik meestal wel zo’n beetje wat er loopt. En van deze afzender herinnerde ik me helemaal niets. Hád ik me hier nou wel voor aangemeld? Nee. De bevestiging van mijn ‘aanmelding’ was gestuurd aan mijn info@… adres. Een adres dat ik nooit gebruik.

Het kán natuurlijk zo zijn dat iemand zomaar je adres heeft ingevuld. Maar in dit geval had ik nét kortgeleden de naam van deze nieuwsbrief-eigenaresse voorbij zien komen in een plaxo verzoek (waar ik ook al niet op in ging).

Dus wat ik wérkelijk denk is dat zij op eigen houtje mijn adres heeft zitten invullen in haar nieuwbriefbestand. Deze dame is (waarschijnlijk naief en niet zo slecht bedoeld als het lijkt) aan het spammen. En dát… doet mij er onmiddelijk toe overgaan om me Zeker Niet aan te melden. De impact van deze actie op mijn beeld van dit ‘merk’ is desastreus, ik wil er niets mee te maken hebben.

Kortom:
Duw je (in jouw ogen) potentiële klanten geen dingen door de strot. Laat hén naar jou toe komen. Met dit soort opdringerigheid ga je bovenop iemands teen staan.