Strategic advise: Nieuwsbriefblunders deel 14: rare afzender

Laat ik beginnen met melden dat ik dit geen sléchte mailing vind. Het design is best grappig, de manier van aanspreken is consequent en de boodschap is (achteraf) aantrekkelijk.

Wel is het een goed voorbeeld van een onderwerp dat ik al eerder had willen aansnijden: de afzender van de e-mailnieuwsbrief. Soms staan er echt de raarste namen bij de verzender, iets dat ik in the good old days of direct markering nooit ben tegengekomen.

Nietszeggende mailadressen

Wat ik veel tref, zijn onaantrekkelijke mailadressen. Meestal zijn het adressen als clientcontactcenter@bedrijfsnaam.com, vaak is er geen naam ingevuld en staat er als afzender nieuwsbrief@bedrijfsnaam.nl. (Hoe onpersoonlijk wil je je mailtje hebben?) Ook klopt meestal de naam niet met het mailadres.

Ik vind dat een gemiste kans.

Over elke tekst, ook een mailadres, moet worden nagedacht. Je stelt je toch ook niet voor met ‘hallo, ik beschouw jou als een nummer en ik heb verder ook een nietszeggende functie binnen deze organisatie’ ?

Of waren we het er over oneens dat een e-mail valt onder ‘direct contact’?

Wie is de afzender van deze e-mailing??

Vandaag keek ik naar mijn inbox en dacht… “Who the f*** is Antoinette de Ridder?!?”. Ik hing al met mijn hand boven de SPAM-button, want ik herkende de naam niet en de berichtregel “Twee weken het FD cadeau” vond ik ook verdacht: ik heb al een abonnement en kon me dus niet voorstellen dat dit van het FD zelf zou zijn.

Gelukkig keek ik toch nog even.

Antoinette blijkt de uitgever van FD te zijn (word ik verondersteld dat te weten?). Zij biedt mij aan om het FD 2 weken cadeau te doen. (Zet dát dan in de berichtregel! Iets als “Geef uw vrienden 2 weken gratis het FD” bijvoorbeeld.)

Nieuwsbriefblunders deel 14: rare afzender
(Vreemde afzender namens het FD, screendump. Klik om te vergroten.)

Een paar kleine details dan nog:

  1. Ik denk niet dat Antoinette de post die arriveert op het (verzend)adres (onder haar naam) info@messagent.fdmediagroep.nl zélf ontvangt en beantwoordt.
  2. Hmmm…. De link onderaan; krijg ik een aanbieding om de krant aan mijn vrienden cadeau te doen (dat staat er letterlijk), gaat die link naar succesalsondernemer.nl. De landingspagina is leuk, maar de vrienden waar ik het FD aan cadeau doe…  zijn geen ondernemers. De FD-campagne succes als ondernemer is best leuk, maar deze extra invulling ervan klopt niet helemáál.

BIJNA goed.