Strategic advise: Nieuwsbriefblunders deel 4: personaliseren en taalgebruik

Nieuwsbriefblunders deel 4: personaliseren en taalgebruik
(Screendump. Klik om te vergroten.)

Trouwe lezers weten dat ik een groot voorstander ben van personaliseren. Een e-mail nieuwsbrief kun je heel persoonlijk maken als je je databases goed gebruikt. Maar er zijn natuurlijk risico’s aan verbonden. In dit geval gaat het mis in de manier van aanspreken en het verdere taalgebruik.

Beste Diana, wat weet u van Zuid-Afrika?”

Eigenlijk is de hele nieuwsbrief opgesteld in “u”. Daar past het niet bij om iemand met “Beste [voornaam]” aan te spreken. Een kwestie van keuzes maken. Of alles in u en ook aanspreken met de achternaam. Of alles in je en jij en aanspreken met de voornaam.

Denk goed na over je database

Veel mensen beginnen enthousiast met het verzamelen van e-mailadressen zonder er goed over na te denken wat ze er mee willen. Als je een persoonlijke mailing wilt maken die erg ‘losjes’ aanvoelt… dan heb je voornamen nodig. Moet je wat zakelijker zijn, dan wordt het snel ‘u’ en in dat geval is het belangrijk om te weten of je mevrouw of meneer wilt zeggen.

Denk goed na voordat je gegevens vraagt aan je (potentiele) klanten. Wil je een geslacht (mevrouw/mijnheer) of een voornaam?