Strategic advise: Nieuwsbriefblunders deel 6: onnodig in het Engels

Nieuwsbriefblunders deel 6: onnodig in het Engels - 1 Nieuwsbriefblunders deel 6: onnodig in het Engels - 2 Nieuwsbriefblunders deel 6: onnodig in het Engels - 3
(Nieuwsbrief 11, 12 en 13, klik om te vergroten.)

Ik vind het nogal overdreven; een nieuwsbrief ontvangen over Nederlandse ontwerpers… in het Engels. Ook de agenda wijst op een meer lokale oriëntatie: deze is keer op keer voor 80% gevuld met exposities in Nederland. Een tentoonstelling in Almere is waarschijnlijk niet écht bedoeld voor iemand uit New York, wel?

Doelgroepen segmenteren s.v.p.!

Ik begrijp het niet goed. Een internationale focus is natuurlijk prima, maar waarom niet gewoon je doelgroep segmenteren en een nieuwsbrief in het Engels maken voor je buitenlandse lezers en eentje in het Nederlands voor al die Hollanders. Bij het contactformulier kun je wél aangeven uit welk land je komt, dus dat zou bij de nieuwsbrief-aanmelding ook moeten kunnen.

Sterker nog, ik zou willen aanraden om in het huidige bestand de keuze mee te pakken in de volgende nieuwbrief: “… geef aan in welke taal je deze nieuwsbrief wilt ontvangen, klik hier om je gegevens te bewerken”. Het is nu net alsof deze mail niet voor mij bedoeld is.

Wel een geinig design trouwens, maar dat mag ook wel, gezien de afzender.