Strategic advise: Nieuwsbriefblunders deel 8: afzender en toon

Nieuwsbriefblunders deel 8: afzender en toon
(Screendump, klik om te vergroten.)

Sony is een merk waaraan ik al jaren trouw ben. Maar als ik dan een nieuwsbrief als deze krijg, ga ik toch een momentje twijfelen.

“Beste Diana,
Ik weet zeker dat je W850i je blijft verbazen.”

Wie is de “ik” die mij zo denkt aan te kunnen spreken?

Onderaan (lees: halverwege) de nieuwsbrief staat geen naam, er staat:

Met vriendelijke groet,
Sony Ericsson team.

Had dan in elk geval gesproken over ‘wij’ ??
Maar het leed gaat nog verder:

“Weet je al wat hij allemaal kan?”

Pfft… zitten we hier op de kleuterschool en gaan we straks de tafel van 2 leren? Spreek me niet aan als je vriend als ik niet eens weet wie je bent. En spreek me ook niet aan alsof ik een klein kind ben.

Ja… dat apparaat ken ik als mijn broekzak en verbazen doet ie me allang niet meer. Ik ben er blij mee, dat wel, maar ik ga ook binnen een half jaar een ander toestel uitkiezen. Zoals ik dat altijd doe.

Ken je doelgroep

Ik ben een trouwe klant uit het segment 25 – 35 jaar, wissel regelmatig van product en wil NIET op deze manier worden aangesproken. Ik heb dit product al maanden, dus já ik weet allang wat ‘hij allemaal kan’. (Teiltje!)

Lieve e-mailmarketingmeneer/mevrouw, je had daarvan een inschatting kunnen maken als je éven had gekeken wanneer ik dit product geregistreerd had. Dat was niet gisteren, noch vorige week. Dus deze nieuwsbrief is te laat. (Noch even afgezien van die vréselijke toonzetting.)

Wat in deze nieuwsbrief had moeten gebeuren:

Stap 1: database uitlezen. Hoe oud is deze nieuwsbriefontvanger? Welke producten heeft zij -wanneer- bij ons gekocht.

Stap 2: nadenken. Hee… het lijkt erop dat ze binnenkort weer een nieuw toestel bij ons gaat kopen.

Stap 3: inspelen. Laten we vast wat suggesties doen op basis van haar eerdere keuzes.